Аналіз наукових першоджерел (педагогічної та спеціальної літератури,
авторефератів дисертаційних робіт тощо) свідчить, що на сьогодні в Україні розробляється й
впроваджується нова стратегія розвитку спеціальної освіти. Зміна підходів до
здійснення корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з особливими потребами
зумовлена реформаційними процесами, пов’язаними з більш глибокими науковими
підходами до вивчення проблем спеціальної освіти.
Відповідно до сучасних вимог розширюється
загальнокорекційний простір як у межах
держави, так і у межах освітніх закладів різного типу, що має забезпечити
соціальний захист та умови для максимальної психолого-педагогічної та
соціально-трудової адаптації осіб з особливостями психофізичного розвитку.
У запропонованому дослідженні акцентовано увагу на одному
із пріоритетних напрямків соціальної політики нашої держави – забезпеченні реалізації
прав на отримання якісної корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з
особливими потребами (з вадами слуху,
порушеннями опорно-рухового апарату, синдромом Дауна тощо). У контексті
зазначеної проблеми «Організаційно-педагогічні умови модифікації
корекційно-реабілітаційного простору спеціального навчального закладу», авторами
було розроблено модель корекційно-реабілітаційного простору.
Актуальність даної моделі зумовлена необхідністю
удосконалення шляхів надання допомоги особам з психофізичними порушеннями,
поглиблення й прискорення процесів щодо інтеграції оздоровчого процесу в
структуру освітньої системи школи-інтернату «Джерело». Розроблена модель спрямовує діяльність педагогічного колективу на оптимізацію
корекційно-реабілітаційної допомоги на рівні спеціального навчального
закладу, а також - на певну переорієнтацію
ключових принципів її організації та функціонування.
Основні положення моделі спираються на
закономірності історичного розвитку Олександрівської школи-хутора для глухонімих
дітей та допомоги дітям з порушеннями слухової функції. Логічним продовженням
освіти та підготовки до самостійного життя осіб з особливостями психофізичного
розвитку на сучасному етапі функціонування Запорізької школи-інтернату
«Джерело» стали історичні традиції щодо організації навчання, виховання
нечуючих дітей з далекого 1903 року.
Протягом декількох років поспіль педагогічний колектив Комунальний
заклад «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Джерело»
Запорізької обласної ради досліджує науково-методичну проблему «Впровадження
здоров’язбережувальних технологій в освітній процес навчального закладу як
умова формування здоров’я молодого покоління». Наразі процес дослідження
(вивчення, узагальнення) знаходиться на завершальному етапі, тобто аналізуються
підсумки роботи школи-інтернату з урахуванням результатів щодо вивчення,
апробації й оцінки педагогічного досвіду з проблеми впровадження
здоров’язбережувальних технологій в освітній процес навчального закладу, його
суто індивідуальною інтерпретацією з урахуванням особистісних якостей, досвіду та кваліфікації педагогічних
кадрів. Варто зауважити, що протягом усього періоду дослідження
науково-методичної теми в начальному закладі були створені всі необхідні
організаційно-методичні умови для повноцінного навчання дітей з особливими
потребами та підвищення професійного статусу педагогів. І головне – створене
сприятливе освітнє середовище для збереження та зміцнення здоров’я учнів школи-інтернату,
сформована цілісна система з формування
культуриздоров’я вихованців.
Інноваційна система науково-методичної роботи педагогів школи-інтернату
була спрямована на продукування нових ідей, технологій, програм зі
здоров’язбереження школярів. Ця система
максимально задовольняла потреби вчительського колективу не тільки у постійному підвищенні фахового
рівня відповідно до кон’юнктури освітнього процесу, а й забезпечувала
оптимальне зміцнення психічного, фізичного, духовного здоров’я школярів.
Методична служба школи-інтернату стала одним із важелів управління
навчально-виховним процесом, який
спрямований на виховання у кожного
вчителя вимогливості до своєї праці, бажання пошуку більш
раціональних здоров’ябережувальних
технологій, методів навчання і виховання дітей з особливими освітніми
потребами. А втілюється він у повсякденній роботі педагога над темою
школи-інтернату, оскільки навчальний заклад має реалізовувати ідеї
гуманно-оздоровчого, корекційно-реабілітаційного спрямування. Тож, філософія
школи-інтернату «Джерело» полягає в наступному:
·кожна дитина навчального закладу – це унікальна
особистість, якій надається пріоритет, враховуючи її інтереси та стан здоров’я;
·кожен учень «Джерела» має право не тільки отримувати
гарні знання, а й самовдосконалюватись,
ставши частинкою соціуму.
Задля цієї
філософії життя педагогічний колектив трансформує актуальні постулати
здоров’язбереженняу більш глобальну проблему: «Організаційно-педагогічні
умови модифікації корекційно-реабілітаційного простору спеціального навчального
закладу». Протягом усього
періоду експериментальних досліджень педагоги навчального закладу отримають
можливість вибору вже опрацьованих та вивчених шляхів організації
навчально-виховного процесу відповідно до модернізованої системи освіти та
оновленої матеріальної бази навчального закладу, а також – теоретичного підґрунтя
задля фахової підготовки вчителів у пошуках нових педагогічних технологійз
урахуванням інтересів, здібностей, стану
здоров’я учнів з різних нозологічних груп (порушення слухової функції,
захворювання опорно-рухового апарату, синдром Дауна тощо).
Підсумовуючи
викладене, слід зазначити, що започаткований напрям щодо створення
корекційно-реабілітаційного простору в школі-інтернаті потребує подальшого
дослідження. Критичні думки колег, які очікують почути автори науково-практичної доробки, будуть
враховані у подальших дослідженнях та практичній роботі з дітьми, які
потребують особливої педагогічної корекції.
Автори
сподіваються, що ця доробка буде корисна всім, хто цікавиться сучасним станом
та перспективами розвитку системи корекційно-реабілітаційної допомоги в
освітньому просторі України.
Немає коментарів:
Дописати коментар